Sunday, August 12, 2007

Masyarakat Islam Hadhari




Masyarakat Islam Hadhari

Masyarakat Islam Hadhari
Suatu Tinjauan Epistemologi dan Kependidikan ke Arah Penyatuan Pemikiran Bangsa

Istilah Islam Hadhari sudah jadi satu perkataan yang cliché. Disebut ramai orang walaupun ramai yang tidak tahu makna sebenar. Tak ramai yang boleh menyebut 10 prinsip utama Islam Hadhari. Kalau ada yang tahu pun mungkin sengaja tidak ambil tahu. Ada yang bantah, kerana kata mereka Islam itu sudah sedia hadhari sifatnya, tidak perlu ditambah imbuhan lain.

Kepada yang menyokong parti pemerintah, Islam Hadhari disokong kerana ianya senjata yang bagus untuk melawan pembangkang. Sokonglah sahaja, walaupun tak faham, asal ada bunyi Islam, tentu bagus isinya.

Ramai juga yang ragu-ragu tentang kesungguhan kerajaan untuk melaksanakan tindakan selaras dengan slogan Islam Hadhari. Tidak ada program baru yang boleh dikatakan program Islam Hadhari, kata mereka. Tidak ada perubahan struktur, hanya penerusan program sedia ada.

Selain golongan tersebut, ada juga yang memandang Islam Hadhari dengan pandangan terbuka dan sangka baik. Sangka baik bahwa Islam Hadhari ini boleh dimanfaatkan oleh sesiapa termasuk mereka yang ikhlas mahu memperjuangkan Islam. Islam Hadhari dilihat sebagai sehelai kertas putih yang boleh dicorakkan oleh sesiapa. Ia bagai memberi ruang kepada mereka yang mahu Islam dilaksana. Ianya perlu didokong dengan mengisi ruang-ruang yang kosong.

Penulis buku ini salah seorang dari mereka yang saya anggap bersangka baik dengan slogan Islam Hadhari. Penulis berpendapat istilah Islam Hadhari hanyalah satu penekanan kepada usaha membangun peradaban masyarakat di Negara kita. Menurut penulis, istilah itu lebih sesuai jika ditukar kepada Masyarakat Islam Hadhari. Yang perlu dihadharikan bukannya Islam tetapi masyarakat. Lalu, Masyarakat Islam Hadhari dijadikan judul buku ini.

Buku ini sebenarnya bukan menceritakan tentang Islam Hadhari secara langsung. Tidak membincang tentang 10 prinsip utama Islam Hadhari. Ianya bukan juga buku propaganda mengajak pembaca mempercayai Islam Hadhari lalu ramai-ramai menyokong kerajaan dan parti pemerintah. Buku ini adalah angan-angan atau impian penulis buku kepada sebuah negara Islam Hadhari. Konsep Islam Hadhari yang kabur dan longgar diharap oleh penulis dapat diisi dengan idea-idea beliau. Penulis bersangka baik yang Islam Hadhari adalah satu konsep yang boleh digubah dan diolah mengikut acuan masing-masing.

Prof Wan Mohd Nor Wan Daud pernah menulis buku Filsafat dan Praktis Pendidikan Islam Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Lalu, kandungan buku ini banyak mengulangi idea-idea yang tertulis dalam buku tersebut.

Penulis menulis tentang Epistemologi Islam dan Institusi Ketamadunan. Epistimologi adalah teori tentang pengetahuan, terutamanya yang berkaitan dengan kajian kritis tentang kesahihan, kaedah, dan skop pengetahuan. Penulsi berpendapat epitemologi Islam perlu diperbetulkan sebelum berbicara tentang hadharah atau tamadun. Tamadun Islam tidak akan terdiri di atas sudut pandnag barat. Ilmu itu sendiri tidak bebas nilai. Ilmu tyang diambil dari Barat perlu disaring kerana ianya membawa bersama nilai-nilai Barat yang mungkin sesuai, mungkin tidak dengan Islam.

Penulis juga menulis tentang Tafsir Bukanlah Hermeneutik. Hermeneutik merujuk kepada kaedah agama Kristian memahami Bible. Kaedah Tafsir dalam memahami Al-Qur’an adalah berbeza dari Hermeneutika dan perlu difahami oleh masyarakat.

Konsep Ta’dib juga diulas dengan panjang lebar.Dari Ta’dib akan lahirnya adab seterusnya peradaban.

Kalaulah pendokong Islam Hadhari membaca buku ini. Baca dan faham lalu praktik, saya akan jadi orang pertama menyokong Islam Hadhari. Kalaulah, kata saya. Bukan pesimis, tetapi saya tidak yakin ramai yang membaca buku ini, apa lagi pendokong dan pelaksana Islam Hadhari. Kalau ada yang bacapun, berapa ramai yang faham dan bersetuju.

Kalaulah ada yang bersetuju pun, berapa ramai yang ada komitmen dan iltizam yang kuat, ada political will untuk melaksanakannya?

Buku ini saya beli di DBP Bukit Mertajam bersama buku Naratif Ogonshoto. Terima ksih Sdr Lutfi Ishak di atas saranan membaca buku ini.

Sumber:
http://jiwarasa.blogspot.com/2007/01/masyarakat-islam-hadhari.html

0 komentar: